Beijing dagtrips

30 januari 2019 - Beijing, China

Tja, daar zit je met je kersverse dochter / zusje die je net een week kent en die je zo graag naar huis wilt brengen. Maar de papieren laten nog een paar dagen op zich wachten dus wat doe je dan? Dagtrips! Gelukkig brengen dagtrips altijd het beste in eenieder naar boven, duren nooit te lang, zijn nooit te koud, en leveren geen knorrende maag, dorst of versleten voeten onderweg op. Oftewel iedereen de hele tijd een zonnetje in huis. Perfecte kennismaking!! ;-)

Nou is het zeker geen straf om hier inBeijing te zijn maar en beetje dubbel is het wel ook gewoon vanuit je gemoedstoestand. Je bent niet in een vakantiestemming maar je bent wel heel bijzonder en fijn met het hele gezin op reis in en bijzonder en mooi land. Gelukkig kunnen we dat inmiddels zo zeggen. Het gaat echt heel goed met Lin. Ze begint meer en meer haar eigen gangetje te gaan, niet meer continu iedereen strak in de gaten houden, met iedereen in het gezin goed uit de voeten kunnen. En we zien steeds meer haarzelf,  een heel vrolijk opgewekt en ondeugend meisje. Die graag met anderen speelt, rondrent en dolt, en kiekeboe speelt, graag alles onderzoekt, en spullen uitstrooit. Die heel luid laat weten als iets niet goed is, en wijzend en met klanken duidelijk maakt wat wel de bedoeling is: nee, niet die rijst, maar die boontjes (en zie filmpje hoe je die dan soldaat maakt). Nee geen drinken maar een koekje. Ze is ook wel een paar tandjes feller, sneller en directer dan Mea. Dus Grote Zus moet toch zo nu en dan incasseren en bijschakelen om grondgebied, eten en speelgoed te verdedigen.

kleine schooier op strooptocht (2)kleine schooier op strooptocht (1)

Echt veel opvoeden is er nog niet bij, we proberen Lin in ieder geval de meest nuttige woorden en zinnen te laten begrijpen: Moet je plassen? Of Handen wassen! Wil je wat water? Wil je wat eten? En dan gaan woorden toch veelal met gebaar of object gecombineerd en dan begrijpen we elkaar prima. Ook begrijpt ze heel goed wanneer ze wat heeft gedaan wat niet mag, te fel naar Mea (mèmè zoals Lin haar noemt) of iets pakken wat niet de bedoeling is, of wanneer ze moet stoppen met keten en moet gaan slapen. Dat komt toch ook gewoon wel door de toon van de stem dus daar redden we het ook wel. Maar "gewoon" iets tegen haar zeggen leidt nog niet tot zoveel begrip. Komt vanzelf en in de basis gaat het ook al prima. Kinderen hier in China zijn in ieder geval wel gewend om goed te luisteren naar ouders, dat is al een goed begin :-).

Maar goed, terug naar de dagen in Beijing. We hadden begrepen dat de dierentuin hier een aanrader is en idem voor het aquarium daarbij. Dus daar op eigen kracht heen. Prima metro, alles ook engels dus geen probleem en metronet op google maps, en ook geen grote drukte. Tot nu toe is het op momenten wel druk maar gaat het er allemaal vrij beleefd en gemoedelijk aan toe, ook in het verkeer.

20190129_105325

Hier ging dus op dinsdagochtend nog een andere mijlpaal aan vooraf: Lin ging voor het eerst in de buggie (Dank voor lenen Lieke!!), ipv buikdrager. En dat beviel haar inmiddels prima!

in de buggies

Dierentuin was groot succes!! Natuurlijk de panda's waar er hier een ruim twintal van zijn.

Pandas (2)Pandas (1)

En aquarium met van alles moois van ballerina kwallen tot beluga's en haaien.

Aquarium (2)Aquarium (1)

Eten kan je ook niet genoeg van genieten, zeker als je zelf kan bestellen met lekker veel groente, en zolang het plaatjes-menukaarten zijn gaat het ons prima af.

restaurant 29 jan

En dan vandaag het meesterwerk van de regio, de Grote Chinese Muur: even dat iedereen het weer scherp heeft: de "moderne" chinese muur is 600 jaar oud en ca 8.000 km lang. Het origineel stamt van voor onze jaartelling, meer dan 20.000 km (omdat ie nogal slingert) en markeert de oude grens tussen China en Mongolië. Dus we hebben maar een speldpunt van het geheel gezien, heel indrukwekkend, wat een bouwwerk, onvoorstelbaar, het gaat maar door... (en heel kaal en koud zo in de winter, dus nog 's in zomer terug)

Chinese muur (4)Chinese muur (3)Chinese muur (2)Chinese muur (5)

De meest ontspannen van de dag (die rode, niet die groene):

Chinese muur (6)

De meest enthousiaste van de dag: wilde de muur best in 1x aflopen:

Chinese muur (7)

De meest gekwelde van de dag want flinke kou met flinke keelpijn:

20190130_182820

Wat dan echt ook heel fijn is van de dagtrips: daarna ben je weer heel blij even op de kamer te zijn.

mmexport1548852635053mmexport1548852656813

En zo kruisen we twee dagen af op de kalender: nog twee dagen voordat we zaterdag naar Amsterdam reizen om Lin haar nieuwe thuis te laten zien!!

1. Senne:
    30 januari 2019
    Panda!!! Hahaha heel leuk om te horen dat het zo leuk is.
  2. Feli:
    30 januari 2019
    Thinking about you and your family! Hugs
  3. Esther Florusse:
    Prachtig!
    Zo mooi en bijzonder om te lezen en zien.
  4. Emma:
    30 januari 2019
    It looks wonderful Nathalie! :) Hope you are having a good time together! Big hug! <3
  5. Davida:
    30 januari 2019
    Wat een gezellige plaatjes zo! Mooi, goed en leuk dat jullie op deze manier toch ook een stukje China en cultuur meekrijgen!

Nog een paar nachtjes en dan naar huis!!!
  6. Hedy:
    30 januari 2019
    Het ziet er allemaal goed en gezellig uit. Leuk om te lezen dat het zo goed gaat! Hoop dat jullie wel spoedig naar huis kunnen...
  7. Jan-Willem:
    30 januari 2019
    He wat een leuke uitstapjes doen jullie daar! Leuk dat je zo ook wat van Lin haar geboorteland ziet! Geniet nog van jullie laatste dagen daar!
  8. Annemarie Hubeek:
    31 januari 2019
    Och, arme Jeppe! Hoe gaat het met de waterpokken van Mea? Hopelijk hebben jullie niet een hele ziekenboeg straks. Het is echt enorm fijn om mee te kunnen kijken met jullie. Het is een vreselijk mooi, zware en ontroerende reis. Ik ben oprecht trots op hoe jullie dit doen met z'n allen.
  9. Claudia:
    31 januari 2019
    Dagtrips met het nieuwe complete gezin, hoe gaaf. :-)